سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اکومولاتور

 

 

رایج‌ترین کاربرد یک آکومولاتور در یک سامانه هیدرولیک، پشتیبانی از شدت جریان خروجی یک پمپ (دبی) و ادامه این جریان برای مدت کوتاهی پس از قطع جریان پمپ می‌باشد. در بیشتر موارد برای تحت فشار قرار دادن سیال هیدرولیکی در آکومولاتور از یک گاز تحت فشار استفاده می‌شود. در حقیقت آکومولاتورها در شرایطی که سامانه پرفشار باشد شارژ می‌شوند و وقتی که فشار سامانه کم باشد، قشار ذخیره‌شده خود را در مدار تخلیه می‌کنند. آکومولاتورها نمی‌توانند جریانی پیوسته و با فشاری ثابت به سامانه ارسال کنند. دلیل این امر افت فشار سیال هیدرولیک پس از خروج از آکومولاتور است

اکومولاتور (accumulator) در جهت ذخیره‌سازی مایعات در دستگاه‌های هیدرولیک مورداستفاده قرار می­گیرد. این مخزن که همچون یک فنر عمل می­کند، نقش مؤثری در بهبود عملکرد یک سیستم و تعدیل فشار مایعات دارد. شرکت سپهرآسیا با ساخت و ارائه انواع اکومولاتورها، گامی بزرگ در جهت افزایش بهره­وری تجهیزات صنعتی برداشته است.

 مکانیسم عمل اکومولاتور

عموم دستگاه‌های هیدرولیک جهت انتقال نیرو و یا بار از مایعات استفاده می­کنند. ازآنجایی‌که مایعات تراکم‌پذیری بسیار کمی دارند و دائماً دچار نوسان فشار می­شوند، ممکن است خط اصلی تولید را با اشکال روبرو کنند. در این هنگام اکومولاتور عملکرد اصلی خود را نشان می‌دهد.

این انباره‌ها در زمان افول کار، مایع تحت‌فشار را در داخل مخزن خود ذخیره کرده و در زمان اوج کار سیستم، آن را در اختیار سیستم قرار می­دهند. با حل شدن اختلال و عبور از اوج، مایع دوباره به انباره بازگشته و ذخیره می­شود.

فواید استفاده از اکومولاتور

اکومولاتورها قادرند ضربات ناگهانی و فشارهای اضافی را جذب کرده و مانع ایجاد سروصدا و لرزش شوند. تعدیل فشار مایعات و ایجاد یک فشار تدریجی از دیگر وظایف یک اکومولاتور و انباره است. استفاده از این مخزن­ها فوایدی دیگری نیز در پی دارد که از مهم­ترین آنان می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان استفاده از پمپ­های کوچک‌تر را فراهم می­کند.
  • تغییرات فشار ناشی از افزایش دما را تعدیل می­سازد.
  • شوک ناشی از اختلال در عملکرد هر یک از اجزای سیستم را از بین می­برد.
  • پالس و ضربات ناشی از کارکرد پمپ­های پیستونی را کاهش می­دهد.

 

انواع انباره‌های موجود در بازار

اهمیت و نقش ویژه اکومولاتور در یک سیستم هیدرولیکی منجر شده تا مدل­های مختلفی از این دستگاه طراحی و تولید شود. در یک نگاه کلی می­توان انباره‌ها را در سه دسته کلی تقسیم نمود.

  1. انباره وزنی

ساده­ترین شکل یک اکومولاتور را می­توان در انباره وزنی دید. مکانیسم عمل این نوع مخزن، بر اساس نیروی ثقل است. به‌گونه‌ای که هم‌زمان با ورود روغن به سیلندر، وزنه­های موجود بر روی پیستون بالا رفته و جا برای نگهداری از روغن باز می‌شود. زمانی که سیستم به روغن نیاز داشت، وزنه­ها پایین آمده و روغن ذخیره‌شده به سیستم تزریق می‌شود. این نوع اکومولاتور فشارثابتی ایجاد می‌کند اما حجم و وزن بسیار بالایی دارد.

  1. اکومولاتور فنری

همان‌طور که از نامش پیداست، این نوع انباره نیز به کمک یک فنر عملیات بارگذاری و ذخیره­سازی را انجام می­دهد. با جذب مایع، فنر جمع شده و هم‌زمان با افت فشار، فنر بازشده و مایع به سیستم تزریق می‌شود. از انباره فنری می‌توان در دستگاه‌هایی که درگیری­ در آن نرم و تدریجی است استفاده نمود.

  1. اکومولاتور گازی

این نوع انباره خود به‌تنهایی به چهار دسته حبابی، بدون جداکننده، پیستونی و دیافراگمی تقسیم می­شود. استفاده از هر یک از این مدل­ها مستلزم بررسی میزان فشار و حجم موردنیاز است.

 

آکومولاتورهای EPE ساخت کشور ایتالیا می باشند که از سایز یک لیتر تا پنجاه لیتر و فشار کاری 330 بار موجود می باشند.

 

این برند ساخت کشور آلمان و جزء با کیفیت ترین آکومولاتورهای بازار ایران می باشد

 

 

آکومولاتور

این برند ساخت کشور فرانسه می باشد و به دلیل مطابقت با محصولات هیداک و هزینه به مراتب پایینتر معمولا به عنوان جایگزین برند هیداک استفاده می شود.

 

منبع :وبسایت اشتامز